ELS TEMES

En l'obra d'Alló que tal vegada s'esdevingué, es tracten 3 temes principals:

  1. L'AUTORITARISME
  2. EL MITE BÍBLIC
  3. LA CRÍTICA DEL CONFORMISME

El primer és representat a través de l'autoritat paterna i la divina. L'excerceix Adam. Joan Oliver, de jove, se sentí temptat d'atacar, i aixó presenta la figura paterna amb trets força negatius.

El segon tema és la utilització del mite bíblic. No és l'única obra de Joan Oliver; en Noè al port d'Hamburg i El roig i el blau recull alguns aspectes i personatges de la tradició bíblica.

L'autor, en aquesta obra, profita els primers capítols del Gènesi.

Ofereix la seva particular visió del mite bíblic, a causa de la seva actitud rebel en front a la educació dins dels cànons de la moral catòlica que rebè desde ben petit.

El tercer i últim tema: EL gran inconformista de l'obra; Caïm. Els altres personatges estan més conformats o resignats a la seva vida, a l'autoritat, a les limitacions imposades. Caïm, en cap moment de l'obra no es resigna a acceptar allò que no entén, tot ho analitza i raona abans d'aceptar-ho.

En aquest aspecte, Caïm es converteix en el portaveu de l'actitud rebel i inconformista de l'autor.

Títol i Argument de l'obra


Relació del Títol amb l’obra
Existeixen molts mites sobre la creació del món. Perquè no ha pogut passar així? Qui ho diu que no? Algú ho sap?
Ningú sap el que va passar, i pot ser mai ningú ho sabrà... per tant totes les hipòtesis són igual de vàlides. Pot ser Javhè va crear a Adam i Eva, o pot ser no.
Per això crec que Joan Oliver amb aquest títol diu que potser aquesta historia va passar, o potser no.

Argument
Allò que tal vegada s’esdevingué proposa una versió paròdica del relat bíblic, per revisar el moment de la fundació de la família burgesa.
Joan Oliver ens remunta als orígens mítics de la humanitat per demostrar que els problemes de la institució matrimonial, radiquen en la falta de fonaments. També reflexiona sobre la necessitat de lluitar contra tot allò que atempta contra la raó i obstaculitza el pensament lliure mitjançant una visió crítica i humorística.

L'acció es desenvolupa al llarg d'un diumenge, i la història ens conta el triangle amorós que hi ha entre Abel Caïm i Nara.
Abel feble, envejós i manipulador aconsegueix a Nara gràcies al seu aparent bon comportament. Caïm valent, capdavanter, artista i independent a l llarg de la història fa tot per a guanyar l'amor de Nara; fins i tot a va a robar una pera del paradís, i gràcies a això es guanya més menyspreu per part del seu pare, Adam i una intensa preocupació per part de la seva mare, Eva.
Querub, l'àngel que va a advertir a Caïm de que si contínuava amb “el seu mal comportament” ja no podria deixar passar res al capdavant de Jahvé, en el fons confiava en que en un futur existeixin més persones com Caïm.
Nara, senzilla i despreocupada segueix el consell dels seus pares i al final tria a Abel per a casar-se. Caïm en una barreja de gelosia, ràbia, i impotència mata al seu germà donant un tràgic final a l'obra.


Michelle Galeano

ADAM


Pel que suposa els trets físics Adam té 22 anys tot i que aparenta uns 40. Té els cabells llargs i una barba descurada i porta una túnica.
Adam utilitza una llengua formal amb molts insults i també jocs de paraules amb passatges bíblics.
Adam és un home gandul, avar, amargat, negatiu i masclista, que enyora els temps en que estava al paradís, critica i insulta a Eva i menysprea a Caïm perquè creu que el posarà en evidència.

l'ostra - Michelle Galeano i Elena Carceler

el pollastret - Davinia i Anna

el gos - Víctor i Angela

ESCENOGRAFIA DE L'OBRA

Perfil d'Eva







Eva és una dona atractiva però una mica desfigurada pels embarassos que ha tingut. Té els cabells llargs i uns vint-i-dos anys però amb el seu aspecte aparenta que tingui al voltant d’uns quaranta anys.
És una bona mare que es preocupa per la seva família a més de que és l’única treballadora de la seva casa ja que, la seva filla Nara passa d’ella i els homes no es preocupen per la feina de casa. Està cansada de la vida que porta i aparenta els 40 anys perquè amb tota aquesta feina de criada per a la seva família no li dona temps a descansar ni a cuidar de ella mateixa. És una dona jove i a la vegada molt noble i simpàtica amb tothom. Quan es troba amb el diable i conversen no vol que ho Adam els vegi perquè la relació de ells no es molt bona, però això no vol dir que no sigui sincera com a persona o com a muller. Segons el llibre sembla que al diable li agradés Eva.
Els adjectius amb els que Eva s’identifica serien: carinyosa, amable, tendra, comprensiva,tranquil•la, protectora, treballadora, nècia, bondadosa, sacrificada, agradable, envellida, responsable,bona persona, insatisfeta, sentiment de culpabilitat, somiadora, positiva,noble, sincera.
Eva utilitza un llenguatge formal i sempre parla de manera correcta. La seva forma de parlar es semblant a la que es va inventar el seu marit Adam però utilitzant algunes paraules del seu fill Caïm.



Irene Lozano

Joan Oliver-Pere Quart


Joan Oliver, narrador, dramaturg, traductor i periodista, fa servir el nom de Pere Quart com a poeta. Neix el 29 de novembre de 1899 a Sabadell (Vallès Occidental), en el si d'una família de la burgesia industrial.
Passa la infància immers en un ambient de casa benestant. Estudia el batxillerat als Escolapis de Sabadell i més tard estudia Dret a la Universitat de Barcelona. És inquiet i rebel, i poc còmode amb els codis socials burgesos, estableix una forta amistat amb altres joves benestants sabadellencs com els escriptors Francesc Trabal i Armand Obiols, amb qui forma l'anomenat Grup de Sabadell, un grup marcat pel rebuig a la burgesia i pel desig de provocar la societat del moment.

Organitzen actes com els Anti-Jocs Florals, creen un Club de Senyors del qual nomenen un ase com a president, i celebren conferències grotesques. D'altra banda, però, també treballen per difondre la literatura catalana a Sabadell i al Vallès. El seu projecte més ambiciós és la creació de l'editorial La Mirada (actualment Fundació La Mirada) que, a més de publicar títols escandalosos per a les tendències d'aquell moment, també edita autors com Josep Carner i Carles Riba.

Al 1934, amb l'aparició del seu primer poemari, Les decapitacions, signa amb el que és el seu pseudònim poètic, Pere Quart (Pere, un dels noms de bateig, i Quart, perquè era el quart d'onze germans). Aquest poemari és considerat per la crítica com un dels més brillants escriptors de la seva generació.

Durant la guerra civil, Joan Oliver s'implica intensament en la lluita antifeixista.
El 1939 s'exilia a França, on està un temps amb altres escriptors. S'exilia, primer a Buenos Aires, on el col•lectiu de refugiats es trasllada en el vaixell Florida, i, finalment, a Santiago de Xile, on resideix nou anys.

A Xile, mira de guanyar-se la vida amb diversos oficis, tots efímers, i escriu guions radiofònics de propaganda antinazi. Torna a Catalunya el 1948, on troba un país derrotat i empobrit pel franquisme.

Poc després d'arribar, la policia registra casa seva, li retiren el passaport i ingressa a la presó Model de Barcelona on està dos mesos i mig. Uns mesos més tard, la seva dona, Conxita Riera, mor de leucèmia. Són per a Joan Oliver uns anys molt amargs.
Durant uns anys sobreviu treballant en una impremta familiar i fent traduccions, sobretot d'obres de teatre. La seva situació comença a canviar quan, el 1955, accepta la direcció d'una col•lecció de novel•la catalana a l'editorial Aymà.
El seu ressò com a poeta es produeix el 1959 amb l'aparició de la que ha estat considerada la seva obra mestra: el poemari Vacances pagades. Aquest llibre és un punt de referència per a tota una nova generació de poetes que, tenint a Pere Quart com a model, propugnen una nova manera de fer poesia, no elitista i més atenta a la realitat social.
Aquesta nova poesia, coneguda com a "poesia social", és el corrent literari hegemònic durant la dècada dels seixanta.

Joan Oliver es converteix en una figura pública i la seva actitud honesta i contestatària el fan veure com un símbol de la lluita antifranquista. És com una mena de "patriarca" per als més joves i participa activament en actes de protesta com els de "La caputxinada" (1966).

L'any 1970 és distingit amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.
Lúcid fins a l'últim moment, Joan Oliver, segurament que més conegut en la història de la literatura catalana com a Pere Quart, mor el 19 de juny de 1986.



Davinia Coviella

Modificació d'una escena

Abel , Caïm i Nara parlant a la porta de casa.

Abel: Què germanet , buscant una dona? Ah no , que aquí no hi ha més dones , és a dir estàs condemnat a estar sol per sempre més... no com jo que ja estic casat amb Nara , que està bojament enamorada de mi.

Caïm: No creguis que t'estima tant... pot ser et sorprendries... pot ser estima a un altre... ja pots suposar a qui.

Abel: Vols dir? Doncs ella no t'estimarà tant si diu que ets lleig, pelut i no ets tan home com vols fer veure.

Caïm: Vols dir? Doncs mira germanet , no voldria dir coses que podrien ferir-te ...

Abel: Digues , digues! O pot ser ets un covard? O millor dit... un marieta!

Caïm: D'acord , t'ho dirè però... després no vagis plorant a la mare com fas sempre.
(Abel furiós). Nara està casada amb tu per interès , per no fer enfadar als pares.. Relament m'estima a mi i per cert , l'altre nit vam dormir junts i suposo que imaginas el que va passar.

Abel: Què? És cert això Nara?

Nara: Veuràs Abel... ell sempre m'ha protegit i...

Abel: No diguis més barbaritats poca vergonya...I tu Caïm, i tu ... (Comença a perseguir a Caïm amb una eina a la mà)

Caïm: Deixa'm en pau Abel, tu has volgut saber la veritat !

(Abel li dona amb la eina al cap i mata a Caïm)

Nara: Oh no Abel ! Desgraciat !

(Eva surt ràpidament de la casa)

Eva: Per l'amor de Jahvè... que has fet?



Aquest text correspon al desenllaç,a les pàgines 94 i 95.


Laia i Ángela